Bewindvoering

Via deze link kunt u informatie vinden die de rechtspraak beschikbaar stelt.   

 

Kun je door omstandigheden niet goed voor je financiële zaken zorgen? Bijvoorbeeld omdat je ziek bent, of omdat je het gewoon moeilijk vind om belangrijke zaken te onderscheiden van minder belangrijke zaken?  Dan kan beschermingsbewind je hierbij helpen. Een bewindvoerder helpt je met het maken van een budgetplan waardoor er een duidelijk beeld ontstaat wat de inkomsten-uitgaven en schulden zijn. Jouw geldzaken worden tijdens het bewind overgenomen zodat alles op een rijtje gezet kan worden. Onze ervaren bewindvoerder zorgt dat jouw vaste lasten worden betaald en proberen een oplossing te vinden voor de schulden. Soms kan een doorverwijzing naar een schuldhulp traject de oplossing bieden. 

Om in aanmerking te komen voor beschermingsbewind vragen we dit voor je aan bij de rechtbank. De kantonrechter beoordeelt de situatie en bepaalt of je gebruik kan maken van de hulp van een bewindvoerder. 

De kantonrechter spreekt het bewind uit. Vanaf dat moment sta je officieel onder beschermingsbewind en zullen wij zorgdragen dat al je post voortaan naar ons kantoor wordt gestuurd zodat je rust in de post en geldzaken krijgt. 

Voor de dagelijkse uitgaven krijg je een leefgeldrekening op jouw eigen naam. De bewindvoerder zorgt ervoor dat op vaste momenten geld op de rekening wordt gestort. De bewindvoerder laat jaarlijks aan jou en aan de rechtbank zien welke inkomsten en uitgaven er zijn geweest. Zelf kun je jouw eigen dossier 24 uur per dag volgen via een inlogcode die wij je verstrekken. 

 

Wat doet een bewindvoerder zoal? 

  • Zorgen dat alle inkomsten op de beheerrekening binnen komen; 
  • Het openen van een nieuwe leefgeldrekening 
  • Betalen van de vaste lasten zoals huur, gas, water, energie, ziektekosten, leefgeld; 
  • Aanvragen bewind en aanwezig zijn op de zitting voor onder bewindstelling; 
  • Maken van een budgetplan (overzicht inkomsten en uitgaven), in kaart brengen van vermogen, schulden en vorderingen,; 
  • In geval van schulden, samen met cliënt zoeken naar een oplossing; ( schuldsanering en of regelingen met schuldeisers) 
  • Belastingaangifte box 1; 
  • Aanvragen van kwijtschelding van heffingen (indien van toepassing), aanvragen bijzondere bijstand en huur/ zorgtoeslag , en overige toeslagen belastingdienst. 
  • Indien van toepassing diverse aanvragen zoals individuele inkomenstoeslag, en of andere gelden welke per gemeente aangevraagd kunnen worden. 
  • Maken van de jaarlijkse rekening en verantwoording. 

 

 

Onze bewindvoerders zullen de volgende zaken niet voor je regelen: 

  • Het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort; 
  • Het inschrijven in de basisadministratie van uw gemeente; 
  • Het aanmelden bij het UWV WERKbedrijf; 
  • Aanvragen van een uitkering ( wij kunnen je er wel bij helpen als het niet lukt) 
  • Het aanleveren van medische gegevens; 
  • Het in- of uitschrijven bij het zorgkantoor; 
  • Het aanschrijven van fondsen; 
  • Het zoeken van woningruimte of een betaalde baan; 
  • Het aanvragen van bijzondere bijstand onder volmacht (Gemeenten verlenen in de regel geen bijzondere bijstand onder volmacht); 
  • Het aanvragen van bijzondere bijstand als de benodigde gegevens niet bij Exquis Bewindvoering worden aangeleverd; 
  • Voorkomen dat er beslag gelegd wordt op goederen of inkomen van de cliënt. Wij kunnen alleen controleren of beslagleggers zich aan de regels houden en hierop actie ondernemen.