Interview met Dionne Pereboom

Wat kan Dionne voor jou betekenen?

 


Wat doet een bewindvoerder bij schulden?


Wanneer een cliënt moeite heeft met het regelen van geldzaken of misschien zelfs schulden heeft, kan een bewindvoerder hierbij uitkomst bieden. Een bewindvoerder beheert (tijdelijk) de rekeningen van een cliënt en zorgt ervoor dat de situatie stabiel wordt. Hiermee wordt bedoeld dat de vaste lasten tijdig betaald worden en er onder aan de streep een positief saldo overblijft. Als de schulden af te lossen zijn met het inkomen dat een klant binnen krijgt, kan een bewindvoerder hierbij ondersteunen. Wanneer de schulden dermate hoog zijn en dit niet meer met het inkomen van een cliënt af te lossen valt, kan een bewindvoerder de cliënt aanmelden voor een SHV-traject. Dit gebeurt natuurlijk allemaal in samenspraak. Éen van onze bewindvoerders is Dionne.

Wat mogen klanten van jou als Bewindvoerder verwachten?


“Als bewindvoerder neem ik alle financiële zaken uit handen. Dit betekent dat ik ervoor zorg dat de vaste lasten tijdig betaald worden. Daarnaast zorg ik ervoor dat een cliënt alles krijgt waar hij/zij recht op heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toeslagen van de belastingdienst, maar ook aan eenmalige bijdrages vanuit de gemeente waar de cliënt woont. Ik maak een inschatting van de schuldenlast en zet de klant, zo nodig, door naar een SHV traject. Tevens kan ik cliënten ondersteunen bij het vinden van de juiste zorg en ondersteuning die zij nodig hebben.


Mijn kennis en kunde ligt niet alleen bij het bewindvoerdersvak, maar ook bij het functioneren van de klant op andere leefgebieden. Mijn Bachelor in Social Work komt bij dit vak erg goed van pas. Tijdens mijn studie heb ik een specialisatie in de GGZ gedaan waarna ik  ben afgestudeerd als sociaal pedagoog. Daarnaast heb ik vijf jaar werkervaring in de maatschappelijke opvang waar ik een specialisatie mbt. jongeren succesvol heb afgerond. Deze kennis en kunde bij elkaar zorgt ervoor dat ik mijn cliënt goed kan begrijpen. Ook de cliënten die  kampen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking, verslavingsproblematiek etc.”


Hoe ondersteun jij je klanten?


“Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat de klanten op de hoogte zijn van de handelingen die ik doe. Daarom kan een klant van Exquis 24/7 inloggen in ons systeem. Regelmatig heb ik ook persoonlijk contact met de klant. Dit kan zijn via een persoonlijk gesprek, telefonisch of via Whatsapp. Met name bij het opstarten van een dossier vind ik het belangrijk om goed met de cliënt te communiceren. Zo komt het dossier zo snel mogelijk van de grond en creëer je zo snel mogelijk rust voor de cliënt. Het opstarten van een dossier is voor de cliënt vaak heel spannend. Ze hebben geen idee wat er op hun af gaat komen en veelal wordt het als “eng” beschouwd om alles uit handen te geven. Dit is niet meer dan logisch en hier beantwoord ik graag vragen over.
Transparant, eerlijk en direct te werk gaan staat bij mij voorop.”  


Waarom ben je bewindvoerder geworden?


“Tijdens mijn werk in de maatschappelijke opvang merkte ik regelmatig op dat de communicatie tussen bewindvoerder en cliënt erg stroef verliep. Dit kwam veelal voort uit onbegrip naar elkaar toe. Hier wil ik een verschil in maken. Daarnaast houd ik van uitdagingen en heeft het bewindvoerdersvak altijd mijn interesse gehad. Als bewindvoerder kan ik echt het verschil maken voor een cliënt. Het is ontzettend fijn om samen met een cliënt een passende route uit te stippelen voor zijn/haar financiële situatie en hier een positieve ervaring van te maken. Vaak zie ik dat cliënten, na enige tijd onder bewind te hebben gestaan, vooruit gaan op alle leefgebieden.  Daar doe ik het voor, daar krijg ik energie van.”


Heb je vragen over Dionne, of haar werk als bewindvoerder? Ze is elke werkdag telefonisch bereikbaar tussen 10:00 en 12:00. Ook kun je haar een mail sturen via: info@exquisbewindvoering.nl