Interview Nicole Boonstra

Met Nicole als bewindvoerder ben je in goede handen

 


Wat doet een bewindvoerder?


Dat is schrikken! Je komt onder beschermingsbewind te staan. Iemand anders gaat nu beslissen over jouw geld. Dat is niet leuk. Maar financiële zaken kunnen soms lastig zijn en door dit tijdelijk uit handen te geven ontstaat er rust. Zodat jij je kunt focussen op andere dingen.

 

Wanneer je moeite hebt met het regelen van je geldzaken, of misschien zelfs schulden hebt, kan een bewindvoerder je hierbij helpen. Een bewindvoerder helpt je en beschermt jouw geld en goederen. Jouw geldzaken worden (tijdelijk) overgenomen zodat alles op een rijtje gezet kan worden. Onze ervaren bewindvoerder zorgt dat jouw vaste lasten worden betaald. Ook voorkomt zij dat nieuwe schulden worden gemaakt. Eén van onze bewindvoerders is Nicole.

Wat mogen cliënten van jou verwachten?


“Alle financiële zaken neem ik uit handen. Dat betekent dat ik de rekeningen en vaste lasten betaal. Samen met de cliënt maak ik een budgetplan. Daarin staat een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. We bekijken ook het vermogen en schulden – als deze er zijn. Ik doe ook de belastingaangifte. Eigenlijk doe ik alles voor ze. Maar de rechtbank wil ook dat de zelfredzaamheid wordt bevorderd, dus sommige dingen mogen én moeten ze echt zelf doen. Maar ik ben er voor ze,  Bijvoorbeeld als de deurwaarder aan de deur staat. Dat is een ingrijpend moment. Van te voren heb ik de cliënt al gezegd wat ze dan kunnen doen. Zeggen dat je onder bewind staat en mijn kaartje geven bijvoorbeeld. Daarna heb ik vaak nog even contact met de cliënt en ik pak het verder voor ze op. Dat weten ze en dat geeft veel rust. In noodgevallen ben ik ook altijd bereikbaar voor ze.”

 


Hoe help je cliënten?


“Wanneer de geldzaken –en zorgen zijn overgedragen ontstaat er vaak rust. De zware last valt letterlijk van de schouders en er komt we\er ruimte om dingen op een rijtje te zetten. Doordat alles voor de cliënt uit handen wordt genomen, bijvoorbeeld ook alle post, worden ze even niet met de geldzorgen geconfronteerd. Dat betekent niet dat we ze er niet bij betrekken. Een cliënt kan bij ons altijd meekijken in zijn dossier. Dat gaat online via Mijn Onview. Zo ziet hij alles wat we doen en welke stappen we nemen. Die overleggen we ook zoveel mogelijk. Ook ziet hij hoe het met de schulden staat. Daarin zijn we erg open en transparant. Deze rust doet mensen goed.”

 


Waarom ben je bewindvoerder geworden?


“Ik werk al jaren in de financiële sector en ik vind het fijn dat ik mensen kan helpen. Om lastige zaken makkelijk te maken. Om samen met de cliënt te kijken naar een passende oplossing en de route te bepalen. Wanneer de schaamte en stress bij een cliënt zijn gaan liggen en er weer een lichtpuntje aan de horizon voor ze verschijnt. Dáár doe ik het voor.”

 


Hoe verloopt beschermingsbewind?


“Wanneer je onder beschermingsbewind komt te staan, is de bewindvoerder (tijdelijk) verantwoordelijk voor al het geld. Indien nodig neem ik de cliënt mee in de beslissingen en overleg ik zaken met ze. Dat is niet bij ieder handeling zo, de cliënt moet ook zijn rust krijgen door juist niet alles te hoeven weten. Een cliënt krijgt geld gestort op een speciale rekening en met dit leefgeld kan hij zelf de overige uitgaven doen om van te leven. Bijvoorbeeld de boodschappen. Alle andere vaste lasten (huur, gas, water, licht, zorgverzekering, telefoon, internet, etc.) worden betaald door de bewindvoerder. Afhankelijk van de inkomsten en uitgaven wordt het leefgeld bepaald. We beginnen met leefgeld per week en hoe langer ze onder bewind staan, hoe meer verantwoordelijkheid ze krijgen. Daarna krijgen ze leefgeld per maand. Zodat ze de financiële zaken weer zelf op kunnen pakken en eigen verantwoording terug kunnen krijgen. Maar dat hoeven ze niet meteen alleen te doen en te kunnen. Ik ben er nog steeds, begeleidt ze hierin en hou nauw contact met ze. Wanneer cliënten deze verantwoordelijkheid weer aan kunnen, zie je ze groeien. Als blijkt dat het weer goed gaat met de inkomsten en uitgaven, de balans weer terug is en schulden zijn opgelost wordt het beschermingsbewind stopgezet. Hoe lang een traject duurt is echt heel persoonlijk.”

 


Heb je vragen over jouw situatie of aan Nicole?


Nicole is van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar: 06 12 18 10 68.

Of stuur een e-mail naar: info@exquisbewindvoering.nl